Waarom gezondheid tijdens en na je zwangerschap belangrijk is

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk om gezond te blijven. Je moet nu namelijk niet alleen voor jezelf en je eigen lichaam zorgen, maar ook voor het minimensje wat in jouw buik groeit. De baby is afhankelijk van wat jij binnen krijgt, dus dat is een extra goede reden om op je voeding te letten.

Aankomen

Het is volstrekt normaal dat je aankomt tijdens je zwangerschap, hoe gezond je ook eet. Je draagt namelijk niet alleen een kindje dat groeit tot een paar kilo, maar ook de placenta en het vruchtwater zorgen voor de nodige extra kilo’s. Daarnaast houdt je lichaam meer vocht vast. Al met al is het dus helemaal niet gek wanneer de weegschaal tussen de 5 en 20 kilo extra aangeeft. Wel is het belangrijk om niet te veel aan te komen. Teveel aankomen kan ervoor zorgen dat er complicaties optreden, zoals bijvoorbeeld zwangerschapsdiabetes. De baby groeit dan te snel, waardoor de bevalling moeizamer kan gaan.

Wanneer je na de zwangerschap graag weer in je oude kleding wil passen, is het helemaal belangrijk om niet al te veel aan te komen. Al het extra gewicht moet er ook weer van af. In de kraamweek heb je een kraamzus die je helpt en ondersteunt. Zij houdt ook jouw gezondheid in de gaten. Daarna zul je het zelf moeten doen. Weet je niet zo goed waar je moet beginnen?

Tips voor een gezonde levensstijl na de zwangerschap

  • Neem zoveel mogelijk rust. Een zwangerschap en de bevalling vragen veel van je lichaam. Hier moet het van bijkomen. Probeer ook even te slapen als de baby slaapt en accepteer hulp van anderen.
  • Gezonde voeding is erg belangrijk, zowel voor je lichamelijke als je geestelijke herstel. Probeer gevarieerd te eten. Het zal je lichaam goed doen.
  • Blijf in beweging. De eerste weken na de bevalling is het niet toegestaan om intensief te gaan sporten, maar je mag wel lichte oefeningen blijven doen. Ben je niet zo’n liefhebber van sporten? Ga dan wandelen. Een ommetje maken in de buitenlucht is niet alleen goed voor jou, maar is ook heel gezond voor je baby.
  • Gun jezelf de tijd. Je lichaam heeft maandenlang een zware inspanning geleverd. Hier moet het van bijkomen. Het is niet reëel om binnen twee weken alweer op je oude gewicht te zitten en dit verwacht ook niemand van je.